sunnuntai 24. toukokuuta 2015

Kaksi kätevää some-sovellusta, myös työelämässä

Kaksi kätevää; Linkedin ja Twitter. Linkedin työpaikkojen ja työntekijöiden välitykseen. Twitter viestintään, tosin miksi ei sielläkin voi ilmoittaa avoimista työpaikoista sekä etsiä työtä ja tehdä itsensä kuulluksi työmarkkinoilla.

Pidän näistä kahdesta sovelluksesta, koska ne eivät ole mielestäni samalla tavalla henkilökohtaisia kuten Facebook ja Instagram. 
Työskentelen matkailualan yrityksen HR-tiimissä. Sosiaalinen media yrityksessämme kuuluu lähinnä viestintäosastolle.

Twitter on sosiaalisen median palvelu, jossa sen käyttäjät voivat lähettää, lukea ja kommentoida toistensa päivityksiä. Päivitykset voivat olla yksityishenkilön, yhteisön tai yrityksen tekemiä. Tviitit eli kyseiset päivitykset ovat tekstipohjaisia. Twitter on julkaistu vuonna 2006 ja suomeksi se on käännetty 2011.
Twitter toimii erinomaisena viestintäkanavana, sekä firmalle yhteistyökumppaneilta päin että firmalta asiakkaille. Asiakaspalveluyritykselle Twitter toimii erinomaisena, nopeasti suurenkin yleisön ja asiakaskunnan saavuttavana viestintävälineenä. Yritys pystyy Twitterin kautta seuraamaan mm. yhteistyökumppaneiden lakkotilanteiden tiedotusta ja tämän myötä tiedottamaan asiasta samantien eteenpäin.
Suoraa viestintää yritykseltä asiakkaille voisi olla mm. yrityksen muuttuvien aukioloaikojen ilmoittaminen, lakkoinformaatiot tai kuinka toimia suuren katastrofin sattuessa (esim. tuhkapilvi).
Twitterin käytettävyys on mielestäni erityisen helppoa ja nopeaa. Kanavassa saat välittömästi myös keskustelua aikaseksi tai jaettua tärkeäksi katsomaasi informaatiota eteenpäin.

Twitteriin

Linkedin, työnantajien ja työntekijöiden kohtauspaikka, ei ehkä välttämättä ole suoranainen työnhakusovellus, mutta sen avulla pystyy laajentamaan omaa ammattiverkostoa, ylläpitää oma cv:tä sekä saada suosituksia osaamiltaan osa-alueilta. Sitä kautta toki on mahdollista saada työtarjouksia tai vastaavasti yrityksen löytää hakemiansa osaajia.
Sovellus toimii mielestäni yrityksen kannalta erinomaisena avoimien työpaikkojen ilmoituskanavana. Henkilökohtaisesti en ole siellä avointa työpaikkailmoitusta laatinut, joten tämän helppoudesta ja/tai vaikeudesta en valitettavasti osaa sanoa mitään. Avointa työpaikkaa olen kuintenkin itse hakenut ja se on todella helpoksi tehty. Työnhakijalle sivusto on mielestäni tehty helppokäyttöiseksi sekä –lukuiseksi ja tämän perusteella voisi olettaa käytettävyyden olevan myös helppoa työnantajille.

Linkediniin

Kurssin tiimoilta palaan seuraavaksi johonkin kolmanteen some-sovellukseen, joissa voidaan käsitellä kuvaa ja ääntä.

Mukavaa sunnuntaita :)


Terhi

5 kommenttia:

  1. Itselläni ei ole näistä sovelluksista kumpaakaan, mutta kirjoitit niistä kyllä todella mielenkiintoisesti!

    VastaaPoista
  2. Kiitos, mukava kuulla :) Suosittelen tutustumista ainakin tuohon Linkediniin ammativerkoston luomiseksi ja laajentamiseksi.

    VastaaPoista
  3. Twitterin tekstipohjaisuutta kommentoin sen verran, että nyttemmin myös Twitterin kautta on mahdollista julkistaa videotakin. Aika vain on tiukasti rajattu. Twiitteissä voi olla valokuviakin. Mutta kuten kerroit, pääasiassa viestitään lyhyiden maksimissaan 140 merkin viesteillä

    VastaaPoista
  4. Itse asiassa olenhan itsekin tainnut jokusen kuvan siellä julkaista, video oli minulle uutta tietoa. En siis ole turhan aktiivinen Twitterin käyttäjä, ainakaan tällä hetkellä.

    VastaaPoista
  5. Hei,
    Hyvät esittelyt! Linkedin pitäisi saada vielä paremmin työnantajien tietoisuuteen. Valitettavan vähän sitä vielä käytetään rekrytoinnin apuvälineenä.

    VastaaPoista